Ε-ΡΟΔΙΟΣ: Ο Χρυσόστομος Τσιρίδης με αυτό του το άρθρο, μας δίδει την εικόνα της κοινωνίας της Αρχαίας Ελλάδας γύρω από την γυναίκα [δούλος, ελεύθερη ή νόμιμη σύζυγος] και τις σχέσεις της με τον άνδρα. Άνδρες Πολυγαμικοί ή Όχι;;;....
Ερωτήσεις- Απαντήσεις
1) πόσες γυναίκες μπορούσε να έχει ένας άνδρας;
Όσες ήθελε και όσες άντεχε η τσέπη του
2) δούλες ή ελεύθερες ;
Μία, η επίσημη (=μνηστή, κουριδίη άλοχος) νόμιμη σύζυγος, ήταν ελεύθερη (από γονείς ελεύθερους ή έστω μόνο τον πατέρα)
Οι υπόλοιπες θεωρούνται σκλάβες, ιδοκτησία του αφέντη- άνδρα και εν δυνάμει απλά «άλοχοι». (ανεξάρτητα από την προ σκλαβιάς θέση. Ο χοιροβοσκός(=συφορβός)
λ.χ Εύμαιος ήταν βασιλόπουλο, η Κασσάνδρα, μάντις, αντικείμενο πόθου του θεού Απόλλωνα, κόρη του Πριάμου, σέρνεται δούλη πλέον και ερωμένη του Αγαμέμνονα κλπ)
3) η ερωτική σχέση τους
Ο άνδρας αφέντης μπορούσε να «κοιμηθεί» με όποιαν ήθελε.
4) Το…. μυστικό της συμβίωσης με την επίσημη - νόμιμη σύζυγο;
Να…. ξενοκοιμάται μεν, αλλά να μην ξεχνάει και το συζυγικό κρεβάτι, ούτε και
να δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση σε κάποια από τις δούλες.
5) Δεν αντιδρούσαν οι «επίσημες» οι νόμιμες σύζυγοι; Δεν τις ενοχλούσε όλο αυτό;
Φυσικά και τις ενοχλούσε. Τυπικά όμως ήταν υποχρεωμένες να τα ανέχονται….!
Και όχι μόνο. Κάποια…. ονόματι ΘΕΑΝΩ, μεγάλωνε σαν δικό της το νόθο του άντρα της.
Η ΕΚΑΒΗ εκτός από τα 19 δικά της παιδιά, συμβίωνε και με τα…. δεκάδες παιδιά του
ΠΡΙΑΜΟΥ από πλήθος «άλλων γυναικών».
6) Πολυγαμικοί λοιπόν οι Ομηρικοί άνδρες;
Όχι όλοι. Υπάρχουν και… καλά παιδιά. Ο δυναμισμός της επίσημης συζύγου και το συναίσθημα άλλαζαν τις καταστάσεις.
Η ΑΝΤΙΚΛΕΙΑ λ.χ η μητέρα του Οδυσσέα, δεν άφησε με τον τρόπο της τον ΛΑΕΡΤΗ να κοιμηθεί
με άλλη γυναίκα.
Ο ΑΛΚΙΝΟΟΣ «κοίταζε στα μάτια» κατά πως λέμε την γυναίκα του ΑΡΗΤΗ.
Φαίνεται όμως ότι οι… γκρίζοι κρόταφοι του «μεσαιπολιού» (=ψαρομάλλη) Οδυσσέα, εκτός από την Ναυσικά, γοήτευσαν, προς στιγμήν, και την Αρήτη, κάτι που εκανε τον Αλκίνο να χάσει την γη κάτω από τα πόδια του…! Παρεμβαίνουν όμως οι γεροντότεροι και αποσοβούν
μια…. συζυγική κρίση.
Σημαίνουν κάτι αυτά;
Φυσικά. ΤΙΠΟΤΑ δεν είναι… τυχαίο στον μέγιστο αυτόν δημιουργο. ΕΜΜΕΣΩΣ πλην σαφώς,
κατά πως λέμε, ο Ομηρος «προτείνει», ως ένα πυλώνα του Ελληνικού Πολιτισμού,
τον θεσμό της ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ , ενώ διαφωνεί με την
ΠΟΛΥΓΑΜΙΑ… ανατολίτικου τύπου. Ακόμη και ο λάγνος ΠΡΙΑΜΟΣ «καλύπτεται» εξισορροπητικά
από την τραγική πλην μοναδικά υπέροχη μορφή της ΕΚΑΒΗΣ.
7) Υπήρχαν προγαμιαίες σχέσεις;
Ναι. Οι νέοι και οι νέες της Ομηρικής εποχής «εμίσγοντο λάθρη». Είχαν δηλαδή σεξουαλικές επαφές (εμίσγοντο) προ του γάμου, κρυφά (λάθρη), εννοείται βέβαια, από τους γονείς τους .
8) Και οι «εκπλήξεις» της…. πρώτης νύχτας, το… ματωμένο σεντόνι…;
Η ΑΓΝΟΤΗΤΑ σε μία διαπροσωπική σχέση , στον Όμηρο, δεν έχει σχέση με τον παρθενικό υμένα και είναι πολύ πέραν του εξευτελιστικού για την γυναίκα «ματωμένου σεντονιού»…..
Και μιλάμε για μια εποχή περίπου 1.000 χρόνια π.Χ.
Για την έννοια της ΗΘΙΚΗΣ στον Όμηρο, την αγνότητα, την έννοια της τιμής την παρθενία …. κλπ, θα μιλήσουμε αλλού, εκτεταμένα και, τολμώ να βεβαιώσω, με πειστική τεκμηρίωση.
Για το πόσο μπροστά «έβλεπε» ο επαναστάτης, σύμφωνα με τον Κορδάτο, ΠΟΙΗΤΗΣ, θα πω τώρα ένα μόνο.
Δεύτεροι και…. τρίτοι γάμοι, με τον υμένα… σμπαράλια, δεν εμπόδισαν δύο ανθρώπους να δημιουργήσουν ευτυχισμένες σχέσεις και θαυμάσιες οικογένειες…!
9) Ωστόσο όμως ο Όμηρος προτιμάει να «γράφει», όχι ΑΠΛΑ «νεήνις» (νέα), αλλά
«π α ρ θ ε ν ι κ η νεήνις». Γιατί λοιπόν επιμένει στο «παρθενική»;
Για τον Όμηρο είναι καθαρά ΑΙΣΘΗΤΙΚΟΣ όρος. Παρθενική νεήνις= παρθενική ομορφιά. Το ΜΕΓΙΣΤΟ της φυσικής ομορφιάς.
Προσομοίωση= Όπως η αίσθηση - ομορφιά ενός ΠΑΡΘΕΝΟΥ… δάσους (και επί τη ευκαιρία τα… μέγιστα της ΜΥΡΙΟΣΗΜΑΝΤΗΣ Ελληνικής μας Γλώσσας).
10) Δούλοι με παντρεμένες; Ελεύθεροι με παντρεμένες στον Όμηρο;
Δούλοι με παντρεμένες; Όχι.
Η ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ των Μυκηναίων αρχόντων, θα τα… «έκοβε».
Ελεύθεροι με παντρεμένες; Ναι
(δες λ.χ Αίγισθος- Κλυταιμνήστρα, Μνηστήρες- Πηνελόπη κλπ).
(Δραματουργικά χρήσιμα. Εξελίσσουν την υπόθεση)
11) Δούλοι με ανύπαντρες, (ταξικά) «ελεύθερες», γενικώς;
Όχι. Δεν θα είχε καμιά τύχη μια τέτοια σχέση.
Ο Εύμαιος λ.χ παρότι ερωτευμένος με την Κτιμένη, αδελφή του Οδυσσέα, δεν τόλμησε ποτέ να εξομολογηθεί τον… έρωτά του. Κράτησε όμως την ανάμνηση … «Ε Κ Ε Ι Ν Η Σ της ψιλόλιγνης κοπέλας, με την οποία μεγάλωσαν μαζί…..». Την…. Θ Υ Μ Α Τ Α Ι με το ωραίο φόρεμά της (ιφθίμη, τανύπεπλος)…. » .(για όσους θέλουν, ΟΔΥΣΣΕΙΑ ραψ.ο 362)
Θα μπορούσε να την θυμάται και με το… ¨χτενάκι στα μαλλιά» …!
ΤΡΟΦΟΔΟΤΟΥΝ (!!!) την απαράμιλλη «ΥΠΟΓΕΙΑ» ΑΙΣΘΑΝΤΙΚΟΤΗΤΑ του Ομηρικού λόγου….!
12) Οι δούλες πώς ικανοποιούσαν τις ερωτικές τους… ανησυχίες;
Οι νέες και ωραίες δεν είχαν πρόβλημα. Βέβαια υπήρχαν και ωραίες στην νιότη τους,
πλην όμως άτυχες. Όπως η Ευρύκλεια….
Αλλά γι’ αυτό και άλλα πιο ενδιαφέροντα, θα μιλήσουμε σε επόμενο σημείωμα
Χρυσόστομος Τσιρίδης
[Πηγή]
Ερωτήσεις- Απαντήσεις
1) πόσες γυναίκες μπορούσε να έχει ένας άνδρας;
Όσες ήθελε και όσες άντεχε η τσέπη του
2) δούλες ή ελεύθερες ;
Μία, η επίσημη (=μνηστή, κουριδίη άλοχος) νόμιμη σύζυγος, ήταν ελεύθερη (από γονείς ελεύθερους ή έστω μόνο τον πατέρα)
Οι υπόλοιπες θεωρούνται σκλάβες, ιδοκτησία του αφέντη- άνδρα και εν δυνάμει απλά «άλοχοι». (ανεξάρτητα από την προ σκλαβιάς θέση. Ο χοιροβοσκός(=συφορβός)
λ.χ Εύμαιος ήταν βασιλόπουλο, η Κασσάνδρα, μάντις, αντικείμενο πόθου του θεού Απόλλωνα, κόρη του Πριάμου, σέρνεται δούλη πλέον και ερωμένη του Αγαμέμνονα κλπ)
3) η ερωτική σχέση τους
Ο άνδρας αφέντης μπορούσε να «κοιμηθεί» με όποιαν ήθελε.
4) Το…. μυστικό της συμβίωσης με την επίσημη - νόμιμη σύζυγο;
Να…. ξενοκοιμάται μεν, αλλά να μην ξεχνάει και το συζυγικό κρεβάτι, ούτε και
να δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση σε κάποια από τις δούλες.
5) Δεν αντιδρούσαν οι «επίσημες» οι νόμιμες σύζυγοι; Δεν τις ενοχλούσε όλο αυτό;
Φυσικά και τις ενοχλούσε. Τυπικά όμως ήταν υποχρεωμένες να τα ανέχονται….!
Και όχι μόνο. Κάποια…. ονόματι ΘΕΑΝΩ, μεγάλωνε σαν δικό της το νόθο του άντρα της.
Η ΕΚΑΒΗ εκτός από τα 19 δικά της παιδιά, συμβίωνε και με τα…. δεκάδες παιδιά του
ΠΡΙΑΜΟΥ από πλήθος «άλλων γυναικών».
6) Πολυγαμικοί λοιπόν οι Ομηρικοί άνδρες;
Όχι όλοι. Υπάρχουν και… καλά παιδιά. Ο δυναμισμός της επίσημης συζύγου και το συναίσθημα άλλαζαν τις καταστάσεις.
Η ΑΝΤΙΚΛΕΙΑ λ.χ η μητέρα του Οδυσσέα, δεν άφησε με τον τρόπο της τον ΛΑΕΡΤΗ να κοιμηθεί
με άλλη γυναίκα.
Ο ΑΛΚΙΝΟΟΣ «κοίταζε στα μάτια» κατά πως λέμε την γυναίκα του ΑΡΗΤΗ.
Φαίνεται όμως ότι οι… γκρίζοι κρόταφοι του «μεσαιπολιού» (=ψαρομάλλη) Οδυσσέα, εκτός από την Ναυσικά, γοήτευσαν, προς στιγμήν, και την Αρήτη, κάτι που εκανε τον Αλκίνο να χάσει την γη κάτω από τα πόδια του…! Παρεμβαίνουν όμως οι γεροντότεροι και αποσοβούν
μια…. συζυγική κρίση.
Σημαίνουν κάτι αυτά;
Φυσικά. ΤΙΠΟΤΑ δεν είναι… τυχαίο στον μέγιστο αυτόν δημιουργο. ΕΜΜΕΣΩΣ πλην σαφώς,
κατά πως λέμε, ο Ομηρος «προτείνει», ως ένα πυλώνα του Ελληνικού Πολιτισμού,
τον θεσμό της ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ , ενώ διαφωνεί με την
ΠΟΛΥΓΑΜΙΑ… ανατολίτικου τύπου. Ακόμη και ο λάγνος ΠΡΙΑΜΟΣ «καλύπτεται» εξισορροπητικά
από την τραγική πλην μοναδικά υπέροχη μορφή της ΕΚΑΒΗΣ.
7) Υπήρχαν προγαμιαίες σχέσεις;
Ναι. Οι νέοι και οι νέες της Ομηρικής εποχής «εμίσγοντο λάθρη». Είχαν δηλαδή σεξουαλικές επαφές (εμίσγοντο) προ του γάμου, κρυφά (λάθρη), εννοείται βέβαια, από τους γονείς τους .
8) Και οι «εκπλήξεις» της…. πρώτης νύχτας, το… ματωμένο σεντόνι…;
Η ΑΓΝΟΤΗΤΑ σε μία διαπροσωπική σχέση , στον Όμηρο, δεν έχει σχέση με τον παρθενικό υμένα και είναι πολύ πέραν του εξευτελιστικού για την γυναίκα «ματωμένου σεντονιού»…..
Και μιλάμε για μια εποχή περίπου 1.000 χρόνια π.Χ.
Για την έννοια της ΗΘΙΚΗΣ στον Όμηρο, την αγνότητα, την έννοια της τιμής την παρθενία …. κλπ, θα μιλήσουμε αλλού, εκτεταμένα και, τολμώ να βεβαιώσω, με πειστική τεκμηρίωση.
Για το πόσο μπροστά «έβλεπε» ο επαναστάτης, σύμφωνα με τον Κορδάτο, ΠΟΙΗΤΗΣ, θα πω τώρα ένα μόνο.
Δεύτεροι και…. τρίτοι γάμοι, με τον υμένα… σμπαράλια, δεν εμπόδισαν δύο ανθρώπους να δημιουργήσουν ευτυχισμένες σχέσεις και θαυμάσιες οικογένειες…!
9) Ωστόσο όμως ο Όμηρος προτιμάει να «γράφει», όχι ΑΠΛΑ «νεήνις» (νέα), αλλά
«π α ρ θ ε ν ι κ η νεήνις». Γιατί λοιπόν επιμένει στο «παρθενική»;
Για τον Όμηρο είναι καθαρά ΑΙΣΘΗΤΙΚΟΣ όρος. Παρθενική νεήνις= παρθενική ομορφιά. Το ΜΕΓΙΣΤΟ της φυσικής ομορφιάς.
Προσομοίωση= Όπως η αίσθηση - ομορφιά ενός ΠΑΡΘΕΝΟΥ… δάσους (και επί τη ευκαιρία τα… μέγιστα της ΜΥΡΙΟΣΗΜΑΝΤΗΣ Ελληνικής μας Γλώσσας).
10) Δούλοι με παντρεμένες; Ελεύθεροι με παντρεμένες στον Όμηρο;
Δούλοι με παντρεμένες; Όχι.
Η ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ των Μυκηναίων αρχόντων, θα τα… «έκοβε».
Ελεύθεροι με παντρεμένες; Ναι
(δες λ.χ Αίγισθος- Κλυταιμνήστρα, Μνηστήρες- Πηνελόπη κλπ).
(Δραματουργικά χρήσιμα. Εξελίσσουν την υπόθεση)
11) Δούλοι με ανύπαντρες, (ταξικά) «ελεύθερες», γενικώς;
Όχι. Δεν θα είχε καμιά τύχη μια τέτοια σχέση.
Ο Εύμαιος λ.χ παρότι ερωτευμένος με την Κτιμένη, αδελφή του Οδυσσέα, δεν τόλμησε ποτέ να εξομολογηθεί τον… έρωτά του. Κράτησε όμως την ανάμνηση … «Ε Κ Ε Ι Ν Η Σ της ψιλόλιγνης κοπέλας, με την οποία μεγάλωσαν μαζί…..». Την…. Θ Υ Μ Α Τ Α Ι με το ωραίο φόρεμά της (ιφθίμη, τανύπεπλος)…. » .(για όσους θέλουν, ΟΔΥΣΣΕΙΑ ραψ.ο 362)
Θα μπορούσε να την θυμάται και με το… ¨χτενάκι στα μαλλιά» …!
ΤΡΟΦΟΔΟΤΟΥΝ (!!!) την απαράμιλλη «ΥΠΟΓΕΙΑ» ΑΙΣΘΑΝΤΙΚΟΤΗΤΑ του Ομηρικού λόγου….!
12) Οι δούλες πώς ικανοποιούσαν τις ερωτικές τους… ανησυχίες;
Οι νέες και ωραίες δεν είχαν πρόβλημα. Βέβαια υπήρχαν και ωραίες στην νιότη τους,
πλην όμως άτυχες. Όπως η Ευρύκλεια….
Αλλά γι’ αυτό και άλλα πιο ενδιαφέροντα, θα μιλήσουμε σε επόμενο σημείωμα
Χρυσόστομος Τσιρίδης
[Πηγή]