.

Τρίτη 10 Μαΐου 2016

Υπήρχε η… «εβδομάδα» στον Όμηρο

Ημος δ’ ηριγένεια φάνη ροδοδάκτυλος Ηώς.″ήμος δ’ ηριγένεια φάνη ροδοδάκτυλος Ηώς» (Όμηρος). πανδαισία χρωμάτων και αποχρώσεων…!....

Υπάρχει τρόπος να μπεί μια φωτογραφία ή ένας πίνακας σε ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ και να προσδιοριστούν χρώματα και αποχρώσεις. Από περιέργεια ήθελα να το δω στην συγκεκριμένη εκπληκτική φωτογραφία από το κινητό μου.
.
Υπήρχε η «εβδομάδα» στον Όμηρο;

Όπως σήμερα την εννοούμε (Δευτέρα, Τρίτη…. από Δευτέρα δίαιτα…κλπ), Όχι.

Για το «ή μ α ρ», το χειμέριον ή μη, μόρσιμον ή όχι, νόστιμον ή μη… κλπ κλπ, για την «σκοτομήνιον νύχτα» = νύχτα… ασέληνη(= νύχτωσε χωρίς φεγγάρι) τα έτεα, μήνες…, καθώς και για τις χρηστικές διαιρέσεις του, θα μιλήσουμε σε επόμενο σημείωμα.
.
Απλά εδώ να πούμε ότι η μέρα και η νύκτα χωρίζονταν σε τέσσερα μέρη:

Ημέρα: αμφιλύκη (= λεπτόν φάος), ηώς, μέσον ήμαρ, δείλη

Νύκτα: χωρισμένη σε πρώτο, δεύτερο, τρίτο μέρος(= τρίχα νυκτός λ.χ= προχωρημένη νύκτα).

Η… αμφιλύκη, είναι….. κοινής χρήσεως για ημέρα (= λυκαυγές) και νύχτα (= λυκόφως).

(Δεν θα αφήσω την ευ-καιρία: Όμηρος: αμφιλύκη = λεπτόν φάος/ Παπαδιαμάντης= αμφιλύκη…

Πρέπει να πάμε στο «χάραμα», στην «χαραυγή»,στο «σύθαμπο» και στο «μούχρωμα» του…. λαού, για να καταλάβουμε, να αρχίσει να καταλαβαίνει επιτέλους και η κάθε….. κρατούνα,

τί σημαίνει «ΕΝΙΑΙΑ γ λ ώ σ σ α= Ψ Υ Χ Η βαθιά»

και τί σημαίνει «νοητικό ΑΤΤΙΚΟ α π ο λ ί θ ω μ α»= συνηχθέσθησαν, εξελώεν.. ταις γραυσίν… ελελύκεσαν…)
.
Στο θέμα μας πάλι. Γενικώς να γνωρίζουμε ότι στον Ομηρο:

Χωρίς… εντολή του ΔΙΑ, δεν κινείται τίποτα: Ο Υ Τ Ε φυσικά κι ο χρόνος.

Άρα λοιπόν:

«Διός ενιαυτοί» = Του Δία είναι «οι… ΚΑΙΡΟΙ», οι «αιώνες». Ο Δίας είναι ο «κύριος= κυρίαρχος» του χρόνου, των «περιπλομένων ΕΝΙΑΥΤΩΝ» = Οι καιροί που περιπέλονται= γυρίζουν

Να κι ο ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ: Του Κύκλου (= ενιαυτών) τα γυρίσματα…..
.

Αλλά «…εκ Διός εισίν» και τα…. «εν εαυτω» (!), δηλαδή τα έτη, η ημέρα, η νύχτα, που συνθέτουν τον…. «ενιαυτό».

Κατά συνέπεια:

Άλλο «ΧΡΟΝΟΣ-ενιαυτός», άλλο «χρόνος-έτος», κάτι που…. προσφέραμε (ακόμη ένα, κοντά στα χιλιάδες άλλα) και στο ΔΥΤΙΚΟ Λεξιλόγιο (time… year / Temps… anne κλπ).

Επιπλέον, ακούγονται… τόσο σημερινά:
«ύει Ζευς» (βρέχει ο…θεός), «φαείνει ή φαίνει Ζευς» (φωτίζει ο θεός)……!

Η «ροδοδάκτυλος» Ηώς θα φέρει το φως της ημέρας πρώτα (!) στον ΟΛΥΜΠΟ και με εντολή του Δία θα κάνει την…. διανομή του «φάους» στους βροτούς («Ηώς φαεσίμβροτος»)

Εκτός κι αν ο Δίας… κοιμάται ή είναι, ως συνήθως απασχολημένος με ερωτοδουλειές
και δεν θέλει να τον ενοχλήσει ούτε ο… χαφιεδάκος Ήλιος (Ηέλιος).

Όπως και νά «χει, βλέπουμε μια…. Σ Υ Μ Π Α Ν Τ Ι Κ Η αντίληψη του ΧΡΟΝΟΥ.

Παράδειγμα: Δίπλα στο…. μετρήσιμο «μέση ημέρα, μεσημβρία», ο Όμηρος θα βάλει «Ηέλιος α μ φ ι- β ε β ή κ ε ι». Έχει την σημασία του.

Ευάλωτες ασημαντότητες οι άνθρωποι (…οίη περ φύλλων γενεή…), απέναντι στην αιωνιότητα του ΧΡΟΝΟΥ, των…. «αιώνων», «στου ΚΥΚΛΟΥ τα γυρίσματα»
.
Υ.Γ Πόσο αυτή η συσχέτιση- αλληλεξάρτηση χρόνου- ανθρώπων- θεών αργότερα θα οδηγήσει σε έννοιες όπως «σημεία των καιρών», «προλήψεις», «δυσειδαιμονίες», «συμπτώσεις», «στιγμή», «θέλημα θεού», «τύχη», «άνοιξαν οι ουρανοί», «έχει άστρο», «αστρολογικά», «νόμος Μέρφι»…. κλπ, είναι αντικείμενο συζήτησης.
.
Στο επόμενο σημείωμα: Ποια «σκεύη» (ά γ γ ε α),
και ποια «έπιπλα» βρίσκονται σε αφθονία στην «Ομηρική καθημερινότητα».

Χρυσόστομος Τσιρίδης

[Πηγή]