Τα σύμβολα του ψηφιδωτού και ο Μέγας Αλέξανδρος...
«…είναι προφανές ότι πρόκειται για τη μυθολογική παράσταση της Aρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, με την παρουσία του θεού Ερμή, ως....ψυχοπομπού, όπως είθισται σε ανάλογες παραστάσεις», επισήμανε η κ.Μενδώνη κατά την παρουσίαση του αριστουργηματικού ψηφιδωτού.
Υπάρχει όμως μια σημαντική απεικονιστική διαφορά στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης σε σχέση με τις «ανάλογες» - αντίστοιχες παραστάσεις του μύθου της Αρπαγής της Περσεφόνης που βρέθηκαν στις Αιγές ή αλλού, αλλά και σε διάφορα αγγεία. Σε καμία άλλη παράσταση ο Πλούτων δεν απεικονίζεται δαφνοστεφής.
Πόσο τυχαίο μπορεί να είναι; Και γιατί η Aρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα εμφανίζεται κατ’ επανάληψη; Ότι η παράσταση δεν είναι σε άλλον μακεδονικό τάφο παρά μόνο στην Αμφίπολη, σημαίνει άραγε ότι ο νεκρός ή οι νεκροί ανήκουν στη βασιλική οικογένεια των Τημενιδών; Αν ναι, γιατί στην Αμφίπολη και όχι στην ιερή πρωτεύουσα των Μακεδόνων, στις Αιγές;
Η Aρπαγή της Περσεφόνης συνδέεται με τις Ορφικές και Διονυσιακές τελετές. Ήταν δε το βασικό θέμα στα Ελευσίνια Μυστήρια, όπου λατρευόταν η Δήμητρα και η Περσεφόνη. Οι βασιλείς των Μακεδόνων ήταν μυημένοι στα Καβείρια Μυστήρια, τα οποία δεν έχουν διαφορές από τα Ελευσίνια. Τα Καβείρια Μυστήρια οι Μακεδόνες βασιλείς τα υπηρετούσαν ως αρχιερείς.
Θα μπορούσε άραγε να παρασταθεί η Aρπαγή της Περσεφόνης σε έναν μακεδονικό τάφο, ο «ιδιοκτήτης» του οποίου δεν θα ήταν αρχιερέας των Καβειρίων ή των Ελευσινίων Μυστηρίων; Μάλλον όχι.
Συνεπώς το πρόσωπο ή τα πρόσωπα που είναι ενταφιασμένα στο ταφικό μνημείο ανήκουν στη βασιλική οικογένεια των Τημενιδών. Το όνομα της Ολυμπιάδας, πληροί όλες τις προϋποθέσεις, ωστόσο ο Λέων της Αμφίπολης, «μαρτυρά» ανδρικό μνημείο, εκτός και αν ο Μακεδόνας στρατηλάτης κατά την εκστρατεία του στην Ασία την όρισε αναπληρωτή του.
«Ταφικό θέμα» σημαίνει ότι η παράσταση συμβολίζει την βαθύτερη ουσία του θανάτου, παρασταίνει μυθολογικά την ψυχή και το ανεβοκατέβασμα της ψυχής από τον πνευματικό στον υλικό κόσμο και το αντίστροφο.
Στην παράσταση της Αμφίπολης, όπου ο Πλούτωνας είναι δαφνοστεφανωμένος, υποδηλώνεται ένας ένδοξος θάνατος, ο ενδοξότερος όλων των θανάτων. Και τέτοιος ήταν μόνο ο θάνατος του Αλεξάνδρου.
Επομένως ο τάφος δεν αποκλείεται να είναι του Αλεξάνδρου, είτε βρίσκεται εντός του η σορός του μεγάλου στρατηλάτη, είτε όχι. Αυτό τουλάχιστον με τη χρήση των συμβόλων μοιάζει να διηγείται το ψηφιδωτό της Περσεφόνης!
Ένα τέτοιο μεγαλειώδες μνημείο χτίζεται μόνο για τον ισχυρό και το νικητή, ποτέ για τον ηττημένο.
Ισχυρός ακόμα και νεκρός είναι μόνο ο Μέγας Αλέξανδρος.
Απόσπασμα από το βιβλίο:
Τύμβος - Καστά - Αμφίπολη Η Αλήθεια
Κυριάκος Βελόπουλος
[Πηγή]