“Γνώση και σοφία επιθυμώ και η καρδιά μου λαχταράει για κατανόηση. Πνίγομαι από αγάπη για τη σοφία του νου. Γιατί η σοφία είναι πιο ακριβή από χρυσάφια και ασήμια. Πιο γλυκιά από το μέλι και πιο μεθυστική από το κρασί, πιο φωτεινή από τον ήλιο....
Είναι πηγή απόλαυσης για την καρδιά, λάμψη για τα μάτια, δύναμη και ασπίδα για το σώμα…”
(Η βασίλισσα των Σαβαίων απευθυνόμενη στο λαό της λίγο πριν αναχωρήσει για την περίφημη επίσκεψη στο βασίλειο του Σολομώντα)
Η ιστορία της βασίλισσας του Σαβά, ένας θρύλος που αριθμεί 3 χιλιετίες πριν, αφορά τη γυναίκα που αποτέλεσε μια από τις πιο αινιγματικές φιγούρες της εποχής των παλαιών ηρώων και θεών. Μπαλκίς, Μακέντα, Σέμπα, γυναίκα γρίφος από μόνη της, σύμβολο και πρότυπο λατρείας σε όλο τον κόσμο εδώ και 3,000 χρόνια περίπου.
Ερευνητές απ’ όλο τον κόσμο αναζήτησαν την τοποθεσία όπου κάποτε βρισκόταν το παλάτι της θρυλικής βασίλισσας. Πρόσφατα, Γερμανοί αρχαιολόγοι από το Αμβούργο, ισχυρίστηκαν ότι ανακάλυψαν το αρχαίο παλάτι στη χώρα της Αιθιοπίας.
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες τους, τα ερείπια του παλατιού χρονολογούνται από τον 10ο αιώνα π.Χ., και παρέμειναν θαμένα για αιώνες κάτω από το παλάτι ενός χριστιανού βασιλιά. Αν οι αρχαιολόγοι αποδειχτούν σωστοί στη θεωρία τους, τότε η χώρα της Αιθιοπίας θα γίνει πλουσιότερη με έναν ακόμη ιστορικό θησαυρό.
Συνάντηση της βασίλισσας του Σαβά με τον Σολομώντα
Αλλά ας δούμε τι γνωρίζουμε για αυτήν τόσο μυστηριώδη γυναίκα-σύμβολο της αρχαιότητας. Το όνομά της συνδέεται άμεσα με αυτό του βασιλιά Σολομώντα, ως μια μοναδική ερωτική ιστορία, ως το σμίξιμο δύο ηγεμονικών μορφών και συγκλονιστικών πνευμάτων του παλαιού κόσμου.
Η παρουσία της είναι γνωστή μέσα από θρύλους της Αραβίας, της Περσίας, της Αιθιοπίας, του Ισραήλ. Στην Αραβική παράδοση, συναντάμε αναρίθμητες ιστορίες και μύθους για τη βασίλισσα του Σαβά. Πολλές απ’αυτές περιλαμβάνουν μαγικά ιπτάμενα χαλιά, ζώα και πουλιά με ανθρώπινη μιλιά, γρίφους και αλχημείες που μας παραπέμπουν στα πιο φανταχτερά παραμύθια.
Σύμφωνα με τους Άραβες, η βασίλισσα Μπαλκίς ή Μακέντα κατά τους Αιθίοπες, βασίλεψε με την καρδιά γυναίκας, αλλά με το μυαλό και το σθένος ενός άντρα. Κατά τον θρύλο της Αιθιοπίας, γεννήθηκε το 1020 Π.Χ και στα 15 της χρόνια στέφθηκε βασίλισσα κληρονομώντας το θρόνο ύστερα από το θάνατο του πατέρα της. Σύμφωνα με τις περισσότερες μαρτυρίες δεν παντρεύτηκε ποτέ.
Πολλές ιστορίες αφηγούνται πως ο Σολομών είχε την δυνατότητα να επικοινωνεί με τα ζώα, μιλώντας την ίδια γλώσσα μαζί τους, και το πως το πουλί Hoopoe (τσαλαπετεινός) που βρισκόταν στην υπηρεσία του, τον ενημέρωσε για την ύπαρξη της Μπαλκίς και του βασιλείου της, και αποτέλεσε το μεσάζοντα μεταξύ τους ώσπου να καταστεί δυνατή η περίφημη συνάντησή τους.
Τα ερείπια αυτά γνωστά με την αραβική ονομασία Μάχραμ Μπιλκίς, «ο ιερός τόπος της βασίλισσας του Σαβά».
Η Μπαλκίς μαθαίνει για το βασίλειο του Σολομώντα, για τα αμύθητα πλούτη, για την ισχυρή στρατιωτική του δύναμη και την επιρροή του στο εμπόριο. Μαθαίνει για την υπεροχή του στη διακυβέρνηση, τον εξαίρετο τρόπο με τον οποίο καταφέρνει να κερδίζει τις καρδιές ακόμα και των εχθρών του, καθιστώντας τον ως τον καλύτερο βασιλιά που έχει υπάρξει ποτέ επί της γης.
Αποφασίζει να τον επισκεφτεί ύστερα από πρόσκλησή του, στο βασίλειο του στην Ιερουσαλήμ με στόχο να τον δοκιμάσει με μια σειρά από έξυπνους γρίφους, για να αποδείξει από μόνη της τη σοφία του βασιλιά που τόσοι και τόσοι μιλούσαν.
Τι όμως ήταν αυτοί οι περίφημοι γρίφοι; Πολλοί θεολόγοι ανά τους αιώνες θεώρησαν πως η φύση αυτών των γρίφων, αφορούσε θέματα όπως πόλεμος και ειρήνη, θάνατος και αθανασία, το νόημα της ζωής, η σεξουαλικότητα, οι διαφορές μεταξύ αρσενικού και θηλυκού, το σκότος και η φύση του κακού, οι κύκλοι της σελήνης και το φαινόμενο της παλίρροιας, το όνομα και η φύση του Θεού.
Η εβραϊκή βίβλος αφιερώνει περίπου 13 εδάφια στη βασίλισσα του Σαβά. Περιγράφει πως η Μπαλκίς ή Μακέντα, επισκέφτηκε τον Σολομώντα σε μια αποστολή γεμάτη με δώρα ανεκτίμητης αξίας, χρυσό, πολύτιμα πετράδια και σπάνια μυρωδικά. Κολακευμένη με την παροιμιώδη υποδοχή που δέχτηκε από τον βασιλιά και τους υπηκόους του, η Μπαλκίς παρατήρησε έκπληκτη τον τρόπο με τον οποίο ο Σολομώντας κυβερνούσε πάνω στο λαό του.
Σολομών & Βασίλισσα Του Σαβά
Είδε υπηρέτες να δειπνούν μαζί με αυλικούς και συμβούλους, είδε ένα στρατό από πουλιά και ζώα να υπακούουν στις προσταγές του απλά με ένα του νεύμα, είδε τα ευτυχισμένα χαμόγελα ενός ευημερούντος λαού.
Η σοφία του Σολομώντα, το οξύ πνεύμα του και οι έξυπνες απαντήσεις του γοήτευσαν τη βασίλισσα και έσβησαν κάθε αμφιβολία που είχε για το μεγαλείο του ως άνθρωπο και ως ηγεμόνα. Το ίδιο εκείνο βράδυ ήρθε σε ερωτική συνεύρεση μαζί του, σε μια συνένωση αμοιβαίου θαυμασμού και ερωτικής έλξης. Την επόμενη μέρα η Μπαλκίς επέστρεψε στη χώρα της και κανείς δεν άκουσε ποτέ ξανά το όνομά της. Εκεί σταματούν και όλες οι ιστορικές πληροφορίες για τη μετέπειτα ζωή της.
Αξίζει να προσθέσουμε πως όλες σχεδόν οι γραφές, μας μιλούν για μια δυσμορφία στα κάτω άκρα της Μπαλκίς, τα οποία κατέληγαν σε γούνινο τρίχωμα σαν από ζώου, όπου ο Σολομών επινόησε ένα ειδικό φάρμακο και κατάφερε να τα γιατρέψει. Αιθιοπικές γραφές αποδίδουν τη δυσμορφία σε δάγκωμα από τσακάλι στο πόδι της βασίλισσας όταν εκείνη ήταν ακόμα παιδί.
Παρά τη δυσμορφία πάντως, την παρουσιάζουν ως μια γυναίκα απίστευτης εξωτικής ομορφιάς, μια χαρισματική βασίλισσα με μελωδική φωνή και εκλεπτυσμένη ομιλία. Λάτρης και οπαδός του θεού Ήλιου, εγκατέλειψε τη θρησκεία της για να ακολουθήσει, με βαθιά αφοσίωση, το θεό των Ισραηλιτών και του βασιλιά τους.
Ο μύθος λέει πως ο Σολομών της έδωσε ακριβώς αυτό που ποθούσε η καρδιά της. Μετέπειτα αναλυτές υπέθεσαν πως η προσέγγισή της και οι προσδοκίες της ήταν περισσότερο ερωτικές παρά εγκεφαλικές και ότι διακατεχόταν από πάθος για το βασιλιά και λιγότερο από θαυμασμό για τη σοφία του.
O θρύλος της βασίλισσας του Σαβά»
Η θεωρία αυτή αντικρούεται με μια άλλη θεωρία κάποιων πιο πρακτικών αναλυτών που υποστήριξαν πως η συνάντηση έγινε καθαρά για λόγους οικονομικούς και πολιτικούς. Μια εμπορική συμφωνία που αφορούσε στις θαλάσσιες γραμμές και το διαχωρισμό υδάτων και γης. Οι λαϊκές αφηγήσεις πάντως ασχολούνται με την ρομαντική πλευρά της ιστορίας, περιγράφοντας γλαφυρά και ονειρικά το σύντομο δεσμό των δύο προσώπων.
Εξωτική και μυστηριώδης, ενσάρκωση του γυναικείου κάλλους και δοξασμένη ηγεμόνας, θεοποιημένη από τις πιο μεγάλες θρησκείες του κόσμου, στη βίβλο, στο Κοράνι, στους διάσημους πίνακες της Τουρκίας και Περσίας, στο μεσαιωνικό Χριστιανισμό, στην Αναγέννηση… εδώ και περίπου 3,000 χρόνια η βασίλισσα του Σαβά εξακολουθεί να αποτελεί το πιο αισθησιακό αίνιγμα της Αφρικανικής και της παγκόσμιας Ιστορίας, τέχνης, πολιτικής, θρησκείας και ανθρώπινης φαντασίας.
[Πηγή]