Οι κατακτητές των πολικών πάγων
Το 2008, με διάταγμα του Προέδρου της Ρωσικής Ομοσπονδίας, η Ενιαία Κρατική Επιχείρηση «Atomflot», η οποία είχε ιδρυθεί για να παρέχει τεχνολογική υποστήριξη και συντήρηση στα πυρηνοκίνητα παγοθραυστικά....
και τον ειδικό στόλο, πέρασε στην Κρατική Εταιρεία Ατομικής Ενέργειας Rosatom.
Από το 1959, ο στόλος των πυρηνοκίνητων παγοθραυστικών διασφαλίζει το πέρασμα των εμπορικών πλοίων- ρωσικών και ξένων- μέσα από τους πάγους, αλλά και τη μεταφορά πολικών αποστολών στη Βόρεια θαλάσσια οδό, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Η ενεργός στόλος περιλαμβάνει τα τέσσερα ατομικά παγοθραυστικά δύο πυρηνικών αντιδραστήρων και ισχύος 75 χιλιάδων ίππων: «Ροσίγια», «Σοβέτσκι Σογιούζ», «Γιαμάλ», «50 Λετ Πομπέντι», τα δύο παγοθραυστικά με ένα μόνο αντιδραστήρα, 40 χιλιάδων ιπποδύναμη: «Ταγιμίρ» και «Βαϊγκάτς» και το ατομικό ελαφρύτερο παγοθραυστικό-μεταγωγικό σκάφος «Σεβμορπούτ».
Ο στόλος συντήρησης περιλαμβάνει τις δύο πλωτές τεχνικές βάσεις: «Λόττα» και «Ιμάντρα», το σκάφος «Σερεμπριάνκα» για τη φόρτωση υγρών ραδιενεργών αποβλήτων, και το σκάφος δοσιμετρικού ελέγχου «Ρόστα-1». Τα τρία πυρηνοκίνητα παγοθραυστικά – «Λένιν», «Σιμπίρ», και «Αρκτικα» - και οι δύο πλωτές τεχνικές βάσεις – «Λέπσε» και «Βολοντάρσκι» βρίσκονται εκτός προγράμματος.
Το πρώτο μη στρατιωτικό πυρηνοκίνητο παγοθραυστικό στον κόσμο που «κατέκτησε» την Αρκτική ήταν το «Λένιν». Έκτοτε χωρίς αυτά τα πυρηνοκίνητα παγοθραυστικά, τα -μοναδικών χαρακτηριστικών- ρωσικά σκάφη, η έρευνα στην Αρκτική θα ήταν απλώς αδύνατη. Το «Λένιν» είχε καθελκυστεί από το ναυπηγείο «Αντμιραλτέισκι» του Λενινγκράντ το 1959 κι αποτέλεσε πρότυπο των επιτευγμάτων της ρωσικής βιομηχανίας εκείνης της περιόδου.
Το πυρηνοκίνητο παγοθραυστικό «Λένιν» έγινε το πρότυπο όλων των επαγγελματιών του πυρηνοκίνητου στόλου. Τα πρώτα είκοσι χρόνια εκπαιδεύτηκαν πάνω στο σκάφος τουλάχιστον 1327 ειδικοί.
Νέο ορόσημο στις θαλάσσιες μεταφορές στις αρκτικές συνθήκες αποτέλεσε η δημιουργία του παγοθραυστικού-μεταγωγικού σκάφους «Σεβμορπούτ», το οποίο παραδόθηκε το 1988. Αυτός ο τύπος του φορτηγού πυρηνοκίνητου παραμένει και σήμερα λειτουργικός. Το προηγηθέν του «Σεβμορπούτ» αμερικανικό πυρηνοκίνητο μεταγωγικό και επιβατηγό «Σαβάνα», μετατράπηκε σε μουσείο ενώ το γερμανικό φορτηγό «Otto Hahn» απώλεσε την ιδιότητα πυρηνοκίνητου σκάφους ως οικονομικά αναποτελεσματική.
Το πυρηνοκίνητο παγοθραυστικό «Γιαμάλ» συνεχίζει να επιπλέει ακόμη και με δύο διαμερίσματα πλημμυρισμένα, ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις του Ρωσικού Νηογνώμονα. Διαθέτει 155 καμπίνες για το πλήρωμα: 11 μπλοκ-καμπίνες για τους ανώτερους αξιωματικούς, 123 μονές, 17 διπλές και 4 καμπίνες με έξι κρεβάτια, ενώ μπορεί να φιλοξενήσει συνολικά 189 άτομα. Υπάρχει καντίνα 84 ατόμων, χώρος για γεύματα, ξεκούραση και διασκέδαση του πληρώματος, καντίνα για 88-90 άτομα, κλαμπ για 108 άτομα και 3 αίθουσες ανάπαυσης.
Προς το παρόν η Ρωσία έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην αξιοποίηση του το ειρηνικού «υπερόπλου» για την κατάκτηση των πολικών πάγων- δηλαδή, του στόλου των πυρηνοκίνητων παγοθραυστικών, χωρίς τα οποία η έρευνα στην Αρκτική θα ήταν απλώς αδύνατη. Για την επιτυχή λειτουργία στην Αρκτική Ρωσία ο στόλος βρίσκεται σε συνεχή ανάπτυξη και βελτίωση, εφόσον αποτελεί βασικό στοιχείο των υποδομών της Βόρειας θαλάσσιας οδού.
[Πηγή]