Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2013

Η SIEMENS «ΑΠΕΙΛΕΙ» ΝΑ ΒΓΑΛΕΙ ΕΚΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ!

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΟΣΕ…

«Λουκέτο» στους σιδηρόδρομους! Η ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΔΕΝ ΔΙΝΕΙ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΣΤΟΝ ΗΣΑΠ. Εκτός λειτουργίας τα μισά βαγόνια. Κινδυνεύει να καταρρεύσει το σύστημα σηματοδότησης και να σταματήσουν τα δρομολόγια....
Ήδη, η διοίκηση έχει απευθυνθεί σε τρίτους, δηλαδή σε άλλους προμηθευτές.

Ένα βήμα μετά από το «έμφραγμα», το οποίο μπορεί να φέρει ακόμα και πλήρη ακινητοποίηση των συρμών, βρίσκεται ο ΗΣΑΠ (νυν ΣΤΑΣΥ). Όπως αποκαλύπτει σήμερα η “PRESS”, η εμπλοκή με τη Siemens, τον μοναδικό προμηθευτή ανταλλακτικών του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, έχει ήδη ακινητοποιήσει τους μισούς συρμούς. Ο κίνδυνος να τεθεί εκτός λειτουργίας ο ηλεκτρικός, ελλοχεύει…

Ας τα πάρουμε από την αρχή: Ο τ. ΗΣΑΠ βρίσκεται σε δικαστική αντιδικία με τον κύριο προμηθευτή της, τη Siemens από το 2008, καθώς οι δύο πλευρές ανταλλάσσουν αγωγές και μηνύσεις ζητώντας η μία από την άλλη αποζημιώσεις για προμήθειες που δεν συμπεριελήφθησαν στο συμβιβασμό του Δημοσίου με τη Γερμανική εταιρία. Γι’ αυτό το λόγο, η συνεργασία μεταξύ τους έχει διακοπεί, με αποτέλεσμα η Siemens να μην προμηθεύει άκρως απαραίτητα ανταλλακτικά τη ΣΤΑΣΥ.

«Έμφραγμα»

Το πρόβλημα είναι ότι ένα μέρος των ανταλλακτικών είναι αδύνατο να βρεθούν σε άλλο κατασκευαστικό οίκο και, φυσικά, αδύνατο να «αντικατασταθούν» με «πατέντες» από το τεχνικό προσωπικό της ΣΤΑΣΥ. Κάπως έτσι, οι μισοί από τους συρμούς τελευταίας παραλαβής (10ετίας) έχουν ακινητοποιηθεί, καθώς δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ασφαλείας για να μεταφέρουν επιβάτες. Και, αφού οι συρμοί του Μετρό δεν «κάθονται» στις ράγες του Μετρό, για να μην καταρρεύσουν τα δρομολόγια του Ηλεκτρικού, ανασύρθηκαν οι παλιότερες ηλεκτράμαξες.

Αυτό, βέβαια, είναι το μικρότερο πρόβλημα. Το μεγάλο, αφορά το σύστημα σηματοδότησης του Ηλεκτρικού. Πρόκειται για το σύστημα των «σινιάλων» που είχε αναλάβει να τοποθετήσει η Siemens σε όλα τα βαγόνια και τις πλατφόρμες ώστε να επικοινωνούν αυτομάτως με το κέντρο για την ασφαλή κίνηση των συρμών και την άφιξή τους στους σταθμούς. Η κυβέρνηση, μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου αρνήθηκε να υπογράψει την επέκταση της σύμβασης για το έργο, ενώ σήμερα παρατηρούνται κωλυσιεργίες στην τεχνική υποστήριξη εγκατεστημένων συστημάτων σηματοδότησης και ηλεκτροδότησης. Οι τεχνικοί του Ηλεκτρικού λένε πως, αυτή η κατάσταση, κρύβει τον κίνδυνο να καταρρεύσει ξαφνικά ολόκληρο το σύστημα της σηματοδότησης. Εάν γίνει αυτό, τότε η κίνηση, έστω και για ένα μέτρο, των συρμών θα είναι αδύνατη. Το σύστημα θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί, όπως αναφέρουν οι ειδικοί, μέχρι τα μέσα Σεπτέμβρη. Από εκεί και πέρα, κάθε μέρα που περνά ελλοχεύει τον κίνδυνο ακινητοποίησης του Ηλεκτρικού…

Λύση

Μπροστά στον κίνδυνο να σταματήσουν οι συρμοί να μεταφέρουν τον κόσμο, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ ψάχνει άλλες λύσεις. Ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων ΗΣΑΠ, Λευτέρης Ρενιέρης, εξηγεί στην “PRESS” το πρόβλημα και τις λύσεις που αναζητούνται.

«Είναι γεγονός πως υπάρχει μεγάλο πρόβλημα σε κάποια ανταλλακτικά συρμών, που έχει φέρει ακινητοποίηση των μισών τρένων τελευταίας παραλαβής και του συστήματος σηματοδότησης, που είναι ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία του ηλεκτρικού», λέει και συνεχίζει: «Η Siemens, που ήταν ο κύριος προμηθευτής μας, είτε μας δίνει τιμές που είναι ασύμφορες, είτε αναφέρει πως τα ανταλλακτικά αυτά δεν υπάρχουν καθώς δεν είναι πλέον σε παραγωγή και ότι πρέπει να επαναφέρει τη γραμμή παραγωγής».

Και τι γίνεται λοιπόν μετά από αυτό; «Το βασικό μέλημα όλων, εδώ, είναι η ασφάλεια των επιβατών. Τηρούμε τις προϋποθέσεις ασφαλείας ευλαβικά, με εξαντλητικούς ελέγχους και αυστηρότητα. Αν κάποιος συρμός δεν τηρεί την παραμικρή προϋπόθεση, απλά δεν κινείται. Έτσι, αν «πέσει» το σύστημα σηματοδότησης, που είναι εκ των βασικότερων για την ασφάλεια των επιβατών και ημών, ο ΗΣΑΠ δεν θα λειτουργήσει».

Βέβαια, όπως επισημαίνει, δεν κάθονται με «σταυρωμένα τα χέρια». «Ήδη, η διοίκηση έχει βρει τη λύση, καθώς έχει απευθυνθεί σε τρίτους. Δηλαδή σε άλλους προμηθευτές. Βρέθηκε ένα σύστημα που είναι συμβατό. Μένει να δοκιμαστεί στην πράξη και, αν όλα πάνε καλά, να μπει σε λειτουργία. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά το τροχαίο υλικό, έχουν «επιστρατευθεί» παλιότεροι συρμοί για τους οποίους υπάρχει η δυνατότητα εσωτερικής συντήρησης».

Ο ΟΣΕ ΕΓΕΙΡΕΙ ΑΞΙΩΣΕΙΣ 294 ΕΚΑΤ., ΕΧΕΙ ΕΙΣΠΡΑΞΕΙ 17 ΕΚΑΤ. Στον αντίποδα, ρελάνς των προμηθευτών με 11 αγωγές.

«Πόλεμος» αγωγών με τον ΟΣΕ

Την ίδια ώρα, σε εξέλιξη βρίσκεται ένας «χαρτοπόλεμος» αγωγών, μεταξύ του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και των μεγαλύτερων προμηθευτών του- μεταξύ αυτών της Siemens. Με αντικείμενο εκατέρωθεν διεκδικήσεις εκατοντάδων αγωγών, οι δύο πλευρές οδηγούνται σε πολύχρονες εξαντλητικές δικαστικές μάχες.

Ο ΟΣΕ, ο οποίος διεκδικεί συνολικά 294 εκατ. ευρώ από τους προμηθευτές του, έχει καταθέσει τέσσερις αγωγές κατά των Ελληνικών Ναυπηγείων (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με μεγαλομέτοχο την Abu Dhabi Mar), της Siemens, της καναδέζικης Bombardier, καθώς και της ισπανικής Temoinsa. Ο ΟΣΕ, μιλά για αθέτηση των όρων των προγραμματικών συμβάσεων του 1999 και διεκδικεί αποζημιώσεις (προβλέπονταν στις ρήτρες) για καθυστερήσεις στην προμήθεια τροχαίου υλικού.

Από την άλλη, οι εταιρίες εναντίον των οποίων στρέφεται ο ΟΣΕ, έχουν απαντήσει με έναν καταιγισμό αγωγών. Με με συνολικά 11 αγωγές που έχουν καταθέσει εναντίον του ΟΣΕ, αμφισβητούν τις αξιώσεις του Οργανισμού, διεκδικώντας περί τα 50 εκατ. ευρώ. Στο μεσοδιάστημα έχει υπάρξει ένα συνεχές κυνήγι του Οργανισμού κατά των προμηθευτών του, με αποτέλεσμα την επιδίκαση κατάπτωσης εγγυητικών επιστολών, ύψους 17 εκατ. ευρώ. Η κύρια εκδίκαση των αγωγών έχει προγραμματιστεί για τον μήνα που διανύουμε, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τεσσάρων ετών, σύμφωνα με εκτιμήσεις νομικών.

Διαβάστε περισσότερα στην PressTime του Σαββάτου

[Πηγή]