.

Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2012

Δεν ήξερες.... Δε ρώταγες;


Δεν είναι η πρώτη φορά που η στήλη αναφέρεται στο περιβόητο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο προ ολίγων ημερών έκανε στη Ρόδο εντυπωσιακή εμφάνιση πραγματικού κατακτητή....
Στάση καθόλα αναμενόμενη, για όσους είχαν κάνει τον κόπο να διαβάσουν το καταστατικό του Ταμείου. Οι υπόλοιποι ήταν λογικό να δηλώνουν για πολλοστή φορά έκπληκτοι, αιφνιδιασμένοι, δυσαρεστημένοι ή οργισμένοι.
Βεβαίως, κυνηγούν ανεμόμυλους όταν πιστεύουν ότι θα λάβει κανείς υπόψιν του την άποψη της τοπικής κοινωνίας (δεν τους ενδιαφέρει και δεν χρειάζονται καν την άποψη της Βουλής) ή αν πιστεύουν ότι ο στόχος του Ταμείου δεν είναι εισπρακτικός, αλλά η ανάπτυξη του τόπου, όπως είπε προχθές ο διευθύνων σύμβουλός του κ. Ταμπρατζής.
Η ποικιλώνυμη τοπική ηγεσία, εδώ και ενάμιση χρόνο, δεν είχε πάρει είδηση για το μεγάλο ξεπούλημα που δρομολογήθηκε με την ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου και τη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ. Δεν έκαναν καν τον κόπο να διαβάσουν τον εκτελεστικό του Μεσοπρόθεσμου νόμο, διότι τότε θα είχαν αντιληφθεί ότι υπάρχουν άρθρα όπως τα παρακάτω, που δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αντίδρασης και αντίρρησης στα προδιαγεγραμμένα.

Μεταξύ άλλων ο Εφαρμοστικός νόμος προβλέπει:
6. Οι κινητές αξίες, τα περιουσιακής φύσεως δικαιώματα και τα ακίνητα που αναφέρονται στις περιπτώσεις α), β) και γ) της προηγουμένης παραγράφου μεταβιβάζονται και περιέρχονται στο Ταμείο, με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (Δ.Ε.Α.Α.) που προβλέπεται στο άρθρο 3 του ν. 3049/2002 (Α΄ 212). 
Με απόφαση της ίδιας Επιτροπής, μπορεί να μεταβιβάζονται και να περιέρχονται στο Ταμείο χωρίς αντάλλαγμα, για τους σκοπούς της παραγράφου 1 του προηγούμενου άρθρου, και άλλα περιουσιακά στοιχεία που υπάγονται σε μία από τις κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων των περιπτώσεων της προηγουμένης παραγράφου. Τα ανωτέρω περιουσιακά στοιχεία περιέρχονται στο Ταμείο, κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή και το Δημόσιο απεκδύεται κάθε δικαιώματός του επί αυτών από τη δημοσίευση της απόφασης της Δ.Ε.Α.Α. στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

7. Το πράγμα ή το δικαίωμα που μεταβιβάστηκε ή παραχωρήθηκε στο Ταμείο, σύμφωνα με την παράγραφο 5 του παρόντος άρθρου δεν μπορεί να αναμεταβιβαστεί στον προηγούμενο κύριο ή δικαιούχο, καθ’ οιονδήποτε τρόπο.

Φάινεται ξεκάθαρα από το παραπάνω άρθρο πως ό,τι περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, δεν έχει επιστροφή, αφού τα περιουσιακά στοιχεία περιέρχονται στο Ταμείο, κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή και το Δημόσιο απεκδύεται κάθε δικαιώματός του επί αυτών.
Επιπλέον, κανένας δεν είναι υποχρεωμένος να λάβει υπόψιν τη γνώμη κανενός, πολύ δε περισσότερο όταν τα μέλη της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ δεν πρέπει να αποκαλύψουν τίποτε απολύτως για τις ενέργειες τους. Πρόκειται για την περιβόητη ρήτρα εμπιστευτικότητας, όπως αποτυπώνεται στο παρακάτω άρθρο.

Άρθρο 24 Ευθύνη μελών διοικητικού συμβουλίου



4. Κατά τα επόμενα δύο (2) έτη από την αποχώρησή τους από το Δ.Σ. της εταιρείας, τα μέλη του υποχρεούνται να μην ασκούν αντικείμενο όμοιο με εκείνο της εταιρείας είτε ατομικά είτε με παρένθετο πρόσωπο, με τη συμμετοχή τους ή την παροχή των υπηρεσιών τους σε οποιασδήποτε μορφής φυσικό ή νομικό πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων και των φυσικών ή νομικών προσώπων που έχουν συναλλαγεί με την εταιρεία.

5. Τα μέλη του Δ.Σ. της εταιρείας υποχρεούνται να μην αποκαλύπτουν, χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συγκατάθεση της Γενικής Συνέλευσης του μετόχου, οποιαδήποτε εμπιστευτική πληροφορία αναφορικά με τις δραστηριότητες της εταιρείας, τα επιχειρηματικά σχέδια, τους πελάτες ή τις συνεργαζόμενες εταιρείες, καθώς και πληροφορίες που προκύπτουν μετά από έρευνες ή μελέτες που έχουν παραγγελθεί και πληρωθεί από αυτό.

6. Τα μέλη του Δ.Σ. της εταιρείας υποχρεούνται να τηρούν απόλυτη εχεμύθεια όσον αφορά στα δεδομένα των υπηρεσιών, εργασιών, στατιστικών στοιχείων ή άλλων δεδομένων που αφορούν στη δραστηριότητα της εταιρείας και να απέχουν από κάθε σκόπιμη ή ακούσια αποκάλυψή τους σε οποιονδήποτε τρίτο.

7. Σε περίπτωση που τα μέλη του Δ.Σ. αποδεδειγμένα αποκαλύψουν ή δημοσιοποιήσουν τα ίδια ή μέσω τρίτων ή δεν αποφύγουν τη διαρροή οποιασδήποτε εμπιστευτικής πληροφορίας, σύμφωνα με όσα ορίζονται στα προηγούμενα εδάφια, υπέχουν ευθύνη πλήρους αποζημίωσης για κάθε θετική και αποθετική ζημία, την οποία θα υποστεί η εταιρεία από την αιτία αυτή.

8. Οι υποχρεώσεις των μελών του Δ.Σ. της εταιρείας που προβλέπονται στις παραπάνω παραγράφους 5 και 6 (ρήτρα εμπιστευτικότητας) παραμένουν σε ισχύ για τρία (3) έτη μετά την αποχώρησή τους από την εταιρεία.


Όσο για το κατά πόσο ο σκοπός του ΤΑΙΠΕΔ είναι εισπρακτικός ή αναπτυξιακός, το άρθρο 29 είναι αποκαλυπτικό:

Άρθρο 29 ΔΙΑΘΕΣΗ ΕΣΟΔΩΝ

1. Έσοδα του Ταμείου είναι:

α) Το τίμημα από την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που μεταβιβάζονται και περιέρχονται σε αυτό.
β) Οι τόκοι, τα μερίσματα και οι κάθε είδους αποδό- σεις των παραπάνω περιουσιακών στοιχείων και των χρηματικών διαθεσίμων του.
γ) Επιχορηγήσεις από το Δημόσιο, ανάλογα με το πρόγραμμα αξιοποίησης και τις ανάγκες του.
δ) Έσοδα από κάθε άλλη νόμιμη αιτία. 

2. Τα έσοδα του Ταμείου διατίθενται για:
α) Την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους. 
β) Την αποπληρωμή τυχόν χρεών του. 
γ) Την κάλυψη των λειτουργικών του εξόδων. 
δ) Την πληρωμή των κάθε είδους δαπανών που απαιτούνται για την εκπλήρωση του σκοπού του.

Και νησιά Natura στη λίστα του ΤΑΙΠΕΔ!


Μπορεί μέχρι τώρα το πρόγραμμα Natura 2000 να ήταν για πολλούς τροχοπέδη στις αναπτυξιακές επενδύσεις (βλέπε εργοστάσιο της ΔΕΗ στη Νότια Ρόδο) , ωστόσο φαίνεται ότι αυτό δεν ισχύει όταν πρόκειται για το “όλα τα σφάζω, όλα τα μαχαιρώνω” ΤΑΙΠΕΔ.
Από τα 40 νησιά και βραχονησίδες που εντάσσονται στα πλάνα του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, τα 24 υπάγονται στο καθεστώς Natura 2000, γεγονός το οποίο προκαλεί την αντίδραση παραγόντων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. «Να μην δημιουργηθούν τετελεσμένα» στα προστατευόμενα νησιά, ζητούν οι Οικολόγοι Πράσινοι.
Ασπρονήσι, Ψαθονήσι, Φαρμακονήσι και Διδύμη. Πρόκειται για 4 μικρά νησιά στην ευρύτερη περιοχή της Σύρου που μετά από σχετική γνωμοδότηση της αρμόδιας επιτροπής εντάσσονται στη λίστα με την περιουσία του ελληνικού δημοσίου η οποία τίθεται προς μακρόχρονη ενοικίαση και αξιοποίηση, παρά το γεγονός ότι υπάγονται στο καθεστώς προστασίας της ΕΕ βάσει της περιβαλλοντικής τους αξίας.
Το δημοτικό συμβούλιο της Σύρου εξέδωσε ψήφισμα διαμαρτυρίας το οποίο απέστειλε στο υπουργείο Οικονομικών. «Δεν διαφωνούμε εξορισμού με τις όποιες πρωτοβουλίες αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, ωστόσο, εναντιωνόμαστε σε μορφές άγριας εκμετάλλευσης», εξηγεί στο ο δήμαρχος Σύρου Γιάννης Δεκαβάλλας. Αντιδράσεις εκδηλώνονται και από άλλους δήμους, όπως της Τήνου, της Σητείας και της Ζακύνθου.
«Πρόκειται για βραχονησίδες -αυτός είναι ο διεθνής όρος για μικρά νησιά έως και 1000 στρέμματα- στις οποίες έχουν αναπτυχθεί ξεχωριστά οικοσυστήματα και βιοποικιλότητες που προστατεύονται από την κοινοτική νομοθεσία», επισημαίνει ο εκπρόσωπος Τύπου των Oικολόγων Πράσινων Θανάσης Παπακωνσταντίνου, προσθέτοντας πως αν προχωρήσουν αντίστοιχες πρωτοβουλίες από την πλευρά της κυβέρνησης αυτές θα προσβληθούν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Προειδοποιεί ωστόσο ότι στο διάστημα το οποίο θα μεσολαβήσει σε μια τέτοια περίπτωση ενδέχεται να έχουν κατασκευαστεί υποδομές οι οποίες θα δημιουργούν τετελεσμένα.


Πάντως, ένα μεγάλο μέρος της συζήτησης πιθανώς να είναι θεωρητικό, καθώς πολλές από τις συγκεκριμένες βραχονησίδες δεν ενδείκνυνται για εμπορική ή άλλη αξιοποίηση. Δεν αποκλείεται η συμπερίληψη (ακόμη και) περιοχών Natura στη λίστα του ΤΑΙΠΕΔ να εξυπηρετεί απλώς τις επικοινωνιακές ανάγκες προβολής από την κυβέρνηση μιας μεγάλης γκάμας επιλογών προς ενδιαφερόμενους επενδυτές. Σε κάθε περίπτωση, τοπική αυτοδιοίκηση και οικολογικά κινήματα επιστούν προσοχή και επαγρύπνηση για την προστασία των προστατεύομενων περιοχών.

Ρένα Παυλάκη - Διακίδη για την εφημερίδα ΠΡΟΟΔΟΣ

[Πηγή]