.

Παρασκευή 3 Ιουνίου 2011

Επιτέλους... αναγνωρίστηκε ...

...η ύπαρξη των μικρών νησιωτικών
υγροτόπων

Τριακόσιους εξήντα εννέα νησιωτικούς υγροτόπους, έκτασης μικρότερης των 80 στρεμμάτων, κατά θέση και έκταση, συνοδεία των ορίων τους, όπως απεικονίζονται σε χαρτογραφικά υπόβαθρα της Κτηματολόγιο Α.Ε., περιλαμβάνει σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του ΥΠΕΚΑ, το οποίο δόθηκε για διαβούλευση μόνον για μία εβδομάδα. Για την προστασία και διατήρηση των μικρών υγροτόπων επιτρέπονται μόνον οι δραστηριότητες που συνδέονται με τη διαχείριση,.... αποκατάσταση, ανάδειξη και προστασία τους με προαπαιτούμενο την εκπόνηση περιβαλλοντικής έκθεσης, όπως και με την ενημέρωση και διακίνηση επισκεπτών. Εντός αυτών απαγορεύονται οι εργασίες δόμησης, η διάνοιξη οδικού δικτύου, η αφαίρεση φυσικής βλάστησης, οι αποξηράνσεις, οι επιχωματώσεις, η απόρριψη κάθε είδους αποβλήτων, οι εξορύξεις, η επέκταση των καλλιεργειών, η βόσκηση, εκτός αν από ειδική μελέτη προκύψει ως μέτρο διαχείρισης, η επέκταση των καλλιεργειών, η αλιεία και οι ιχθυοκαλλιέργειες, όπως και οι αμμοληψίες.
Δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το ΥΠΕΚΑ σχέδιο Π.Δ. για την προστασία τους
Για κάθε έργο η δραστηριότητα που εγκρίνεται εκτός των ορίων ενός μικρού νησιωτικού υγροτόπου και ενδέχεται να επηρεάσει τον ίδιο ή τη λεκάνη απορροής του προβλέπονται υποχρεωτικά, στην αδειοδότηση, ειδικοί περιβαλλοντικοί όροι για την προστασία τους. Επιτρέπεται όμως η κατασκευή δημόσιου ή ιδιωτικού έργου εφόσον χαρακτηριστεί εθνικής σημασίας, ερμηνεία - λάστιχο η οποία χωρά πλήθος έργων, εφόσον καθορισθούν ειδικοί όροι "που διασφαλίζουν την προστασία και την διατήρηση, με αντίστοιχη τροποποίηση των χαρακτηριστικών του έργου".
Η φύλαξη των μικρών υγροτόπων αποτελεί ευθύνη των χωρικά αρμόδιων τοπικών αρχών (Λιμενικό Σώμα, Αστυνομία, Δασαρχεία) και των φορέων διαχείρισης εφόσον εμπίπτουν σε περιοχές ευθύνης τους. Ο έλεγχος των πολεοδομικών διατάξεων ανήκει στις πολεοδομίες των δήμων. Σε κάθε περίπτωση, όμως, είναι γνωστό το μέγα έλλειμμα σε δομές καθορισμού των περιβαλλοντικών όρων και μηχανισμούς ελέγχου εφαρμογής τους. Όσο για την φύλαξή τους, μάλλον θα μείνει στα χαρτιά, π.χ. τα δασαρχεία είναι υποστελεχωμένα, ενώ και οι φορείς διαχείρισης ουσιαστικά υπολειτουργούν ελλείψει προσωπικού και μέσων.
Κατά το σχέδιο Π.Δ., περιβάλλον για τους μικρούς υγρότοπους που ανήκουν σε προστατευόμενες περιοχές, π.χ. εθνικά πάρκα, ισχύουν οι ειδικές ρυθμίσεις, ενώ γι' αυτούς του Δικτύου Νatura που αποτελούν Τόπο Κοινοτικής Σημασίας ή Ζώνη Ειδικής Προστασίας για την ορνιθοπανίδα επιτρέπονται οι δραστηριότητες και εφαρμόζονται οι περιορισμοί του παρόντος Π.Δ. "μέχρι τη θέσπιση ειδικότερων ρυθμίσεων κατ' εφαρμογήν των Ν. 3937/2011 και 3199/2003". Ακόμη προβλέπεται ότι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί μέχρι τη δημοσίευση του Π.Δ. υλοποιούνται κανονικά, ενώ "η επέμβαση επιτρέπεται μόνο στο εντός του περιγράμματος της οικοδομής τμήμα, καθώς και στους χώρους που είναι απολύτως αναγκαίοι για την πρόσβαση και την προστασία του κτίσματος". Η αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας επιτρέπεται επίσης εφόσον δεν αυξάνεται η κάλυψη ή ο όγκος του κτηρίου.
Σύμφωνα με τον κατάλογο, πρώτη σε θησαυρούς υγροτόπων έρχεται η περιφέρεια νοτίου Αιγαίου (Κάρπαθος, Λέρος, Πάτμος, Ρόδος, Άνδρος, Μήλος, Πάρος, Σίφνος, Σέριφος, Τήνος κ.ά.) με 102, δεύτερη η βορείου Αιγαίου (Λήμνος, Λέρος, Χίος κ.ά.) με 90, ακολουθεί η Κρήτη με 69 και τα νησιά του Ιονίου με 51 υγροτόπους.
Σταυρογιάννη Λ.

Ευχαριστω την Λήδα για το μήνυμα

Το είδαμε εδώ