Δευτέρα 26 Απριλίου 2010
ΕΡΩΣ (αγαλματίδιο)
Αγαλματίδιο Έρωτα
1ος αιώνας π.Χ.
Πηλός. Ύψος 40 εκ.
Αυτό το πήλινο αγαλματίδιο της Ελληνιστικής εποχής με τη μορφή φτερωτού Έρωτα φέρει τη λεοντή του Ηρακλή. Η μορφή στηρίζει το βάρος της στο δεξιό πόδι, ενώ το αριστερό είναι ελαφρώς προτεταμένο εμπρός. Έχει το ένα χέρι λυγισμένο προς τα πίσω, στο ύψος της μέσης, ίσως προσπαθώντας να κρύψει κάτι. Εξαιρετικά επιτυχής είναι η ιδέα του καλλιτέχνη να αποδώσει το χαριτωμένο πρόσωπο μέσα στην άγρια λεοντή, καθώς και την προσπάθεια του αγοριού να χωρέσει μέσα της, πατώντας στα πίσω πόδια του ζώου.
0 Έρως, θεότητα της αγάπης, ήταν ο καρπός της ένωσης της Αφροδίτης με τον θεό Άρη, σύμφωνα με τον επικρατέστερο μύθο. Απεικονίζεται συνήθως να κρατά άνθη, τόξο, δάδα ή μουσικό όργανο (κιθάρα ή λύρα) και να φορά ταινία, διάδημα ή στεφάνι. Τα ζώα που ιππεύει ή παίζει μαζί τους είναι: λαγός, δελφίνι, κόκορας, κύκνος. Μόνος ή μαζί με τη μητέρα του κοσμεί συχνά αντικείμενα που συνδέονται με τη γυναικεία κοκεταρία. όπως καθρέφτες. Απαντά επίσης σε σκηνές αρπαγής ή γάμου, ενώ συμμετέχει και στον βακχικό κύκλο ως ακόλουθος του Διονύσου. Κατά τον Μεσαίωνα, οι απεικονίσεις του επηρεάζονται από τα κείμενα της εποχής και όχι από την αρχαία τέχνη- για παράδειγμα, εμφανίστηκε με δεμένα μάτια, εξ ου και η έκφραση «ο έρωτας είναι τυφλός». Από την Αναγέννηση και μετά έγινε αγαπημένο θέμα καλλιτεχνών, όπως οι Ντονατέλο. Μποτιτσέλι, Καραβάτζο, Βερονέζε. ενώ το 18ο και 19ο αιώνα η μορφή του είναι σχεδόν πάντα παρούσα στην έντυπη εικονογραφία και τις διακοσμητικές τέχνες.
ΠΗΓΗ: ermionh.blogspot.com